Leveransvillkor och returpolicy
Leverans
Diabeteshjalp.se är en marknadsplats där vi samarbetar med fler olika leverantörer. Vi har har begränsat eget lager, istället skickar de olika leverantörerna din beställning direkt från sitt eget lager efter att vi bekräftat din beställning.
Om du har beställt produkter som skickas från olika leverantörer kan produkterna komma att skickas till dig i olika paket.
Leveranstid
Normala postförsändelser
Leveranstid
Normala postförsändelser
Vi erbjuder olika leveranstider beroende på om vi har produkt hemma på vårt lager eller vårt externa lager.
- 2-10 arbetsdagar för Diabetaguard-plåster – med förbehåll för eventuell slutförsäljning, vilket kan innebära en leveranstid på cirka 4-5 veckor.
- 15-55 arbetsdagar - för produkter från externt lager.
Produkter som skickas med normala postförsändelser levereras inom 2-55 arbetsdagar (måndag till fredag, ej helgdagar). De levereras antingen direkt till din brevlåda eller till ditt närmaste postombud. Det beräknade leveransdatumet framgår av din beställningsbekräftelse och produktbeskrivningen, där det också anges om leverans sker till ett postombud.
“Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?”
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.
Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till leverantörens lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på högst 160 kr, som motsvarar leverantörens kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet eller om du inte mottar din leverans i enlighet med instruktionerna.
Ångerrätt
Du kan returnera produkten mot full återbetalning inom 30 dagar. Enligt EU:s konsumentskyddslagstiftning har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person som på uppdrag av dig, tar emot produkten. Utöver detta ger vi dig ytterligare 16 dagar (totalt 30 dagar) för att bestämma om du vill behålla produkten. Vid vissa tillfällen och i samband med speciella kampanjer kan vi komma att förlänga tiden för ångerrätten till mer än 30 dagar.
Undantag för vissa produkter
Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det innebär att du inte har rätt att returnera dessa produkter. När ångerrätten inte gäller framgår det vid produkten på Webbplatsen. De produkter som är undantagna är:
- Produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller annars fått en tydlig personlig prägel.
- Produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och du har brutit förseglingen.
- Förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och du har brutit förseglingen.
- Lösnummer av en tidning eller en tidskrift.
Reklamation
Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med den konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.
Om du vill reklamera en produkt rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst Du kan också skriva till oss på info@diabeteshjalp.se. Vart du ska skicka produkten (returadress) framgår av retursedeln som vi skickar till dig.
Garanti
Respektive handlare lämnar i vissa fall garanti på sina produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garantin, vad garantin omfattar och vart du kan vända dig för att åberopa garantin framgår här samt av respektive produktbeskrivning på Webbplatsen. Du har alltid rätt att kräva att tillverkaren avhjälper felet eller omlevererar produkten i enlighet med vad som gäller enligt lag.